torsdag 9 januari 2014

Morotssoppa..


Det är ju såå gott med soppa, vi har gjort det flera gånger nu under ledigheten. En favorit är morotssoppa med ingefära.

Morotssoppa

6 stora morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 bit ingefära
6 dl grönsaksbuljong
2,5 dl matlagningsgrädde
gurkmeja, cayennepeppar, salt, peppar, citronsaft

Slanta morötter, hacka löken. Fräs det mjukt i olja. Tillsätt vitlök och riven ingefära. Häll i buljongen och låt allt koka 15 min. Tillsätt kryddor och grädde. 

Servera med något grovt bröd till!!

Hoppas det smakar  

Kram

8 kommentarer:

  1. Mmmm, fräscht och gott! Kram

    SvaraRadera
  2. Vad gott det låter. Kan lätt bli ett nyårslöfte, att äta mer soppor! Kram.

    SvaraRadera
  3. Mmmm älskar soppor o äter det ofta under denna sidan halvåret. Tack för receptet. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Soppa är jag inget vidare bra på, så jag tackar för recept!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  5. Å just med ingefära också - har blivit lite av en favorit nu i höst!

    SvaraRadera
  6. Så gott det lät med de kryddorna!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Tycker också mycket om soppa men morotssoppa har jag aldrig provat. Får kanske göra det nu ;)
    Kram Maria
    Ps. Roligt att du hittade till min nya sida.

    SvaraRadera
  8. Tog ett enda recept på ICA i går kväll. Gissa vilket? Måste pröva!

    Ha en fin helg! Kram Therese

    SvaraRadera

Hoppas du kikar in igen å tack snälla för din kommentar..
Kram