fredag 3 augusti 2012

Bröd för hela familjen..



Hallå fredag!

 

Alltså jag älskar bröd... Men har sedan länge tillbaka dragit ner, eller typ äter väldigt sällan. Men under semestern blir det ju gärna en del.. Så den här veckan har jag dragit åt alla "fel" kolhydrater för mig men det är ju så bra att ha bröd hemma i frysen. Så det blev bakning av 2 olika. Så det ljusa till mannen och liten, det mörka till mama;)  

Grahamsrutor med kesella
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
25 g rumsvarmt smör
250 g kesella
1½ tsk salt
2 msk honung
2 dl grahamsmjöl
13 dl vetemjöl

Blanda jästen med vatten. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta i maskin (eller med elvispens degkrokar) i 5 minuter. Jäs övertäckt i 40 minuter. Tryck ut degen direkt på en bakplåtspappersklädd långpanna. Skär i rutor. Jäs övertäckt ytterligare 20 min. Sätt ugnen på 225°. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna på galler innan brödet bryts i bitar.
Kör detta i en mixer tills det blir som mjöl
4dl linfrö
2msk fiberhusk
2tsk bakpulver
1tsk salt
1msk brödkryddor
3dl valfria nötter
Vispa ihop
500g kesella 1%
3 ägg
0,5dl vatten
Blanda ihop torra ingredienser ihop med ägg smeten. Värm ugnen till 175grader. Smöra en brödform, i ugn ca 70min
Det grova brödet innehåller typ 0g kolhydrater, bra fetter, mycket fibrer och lite protein.. Toppen, man blir proppmätt av det.

Trevlig helg

KRAM

 



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppas du kikar in igen å tack snälla för din kommentar..
Kram